Studia podyplomowe trwają dwa semestry (230 godzin wykładów i warsztatów) i będą realizowane zarówno w systemie tradycyjnym ( zajęcia w Toruniu), jak również w trybie kształcenia na odległość (około 30 % zajęć), przy wykorzystaniu nowoczesnej, a przy tym bardzo prostej w obsłudze platformy internetowej przygotowanej w Instytucie Socjologii na zlecenie Komisji Europejskiej, na potrzeby paneuropejskich studiów magisterskich w zakresie kształcenia animatorów rozwoju lokalnego. Słuchacze Studium otrzymają możliwość poznania zasad funkcjonowania społeczności lokalnych oraz zapoznania się w formie praktycznej z metodami animacji i zarządzania ich rozwojem w kontekście:
- Unijnej polityki regionalnej i spójności;
- Konsultacji, badań społecznych, promocji, marketingu i ewaluacji działań jednostek samorządu terytorialnego;
- Tworzenia planów, programów i projektów rozwoju lokalnego;
- Aktywizacji społeczności lokalnych, psychologii i socjologii komunikowania społecznego, rozwiązywania konfliktów i negocjacji.
Będą mieli również możliwość poznania unikalnych i oryginalnych przykładów akcji aktywizacyjnych realizowanych w różnych krajach Europy, a także otrzymają zestaw materiałów szkoleniowych (w tym unikalnych przewodników tematycznych po problemach rozwoju lokalnego, przygotowanych przez grupę ekspertów pracujących w ramach Euracademy).
Egzamin dyplomowy
Uzyskanie dyplomu uzależnione jest od zdania egzaminu końcowego – łącznego w formie testu zbiorczego z wszystkich zajęć oraz przedstawienie pracy dyplomowej
Platforma Edukacyjna Studium jest oparta na bardzo przyjaznym i intuicyjnym oprogramowaniu Moodle. Oprogramowanie jest dostosowane dla potrzeb Studium przez pracowników Pracowni Telematyki i Realizacji Badań Instytutu Socjologii i Uniwersyteckiego Centrum Nowoczesnych Technologii Nauczania UMK. Słuchacze nie płacą za użytkowanie oprogramowania, jego wykorzystywanie będzie przedmiotem 4 godzinnego szkolenia na I Zjeździe, które zapewni Uniwersyteckie Centrum Nowoczesnych Technologii Nauczania.